mandag den 26. november 2012

Møllehuset Thisted

Kære læser, i dagens blogindlæg har jeg valgt at give dig et indblik i en institution, som vi netop, i studiesammenhænge, har haft besøg fra: Møllehuset Thisted.

Møllehuset Thisted er en specialinsttution for børn og unge fra 0-18 år  med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Institutionen fungerer som en form for familie, hvor der tages hånd om disse unge på en ganske særlig måde. Det skal dog siges, at der herudover er et tilbud til nogle få unge, i form af aflastningstilbud, som gør at de ikke er fastboende på stedet.

Særligt ved møllehuset er bl.a. deres sanserum. disse former for sanserum er unikke ved deres specielle indhold; bl.a. har de det hvide værelse med hvide møbler, hvidt tv, hvid seng  osv. De har også et musikrum med en særlig seng med musik i, som vækker en masse sanser hos selv det døve barn, der her kan 'mærke' lyden i sengen. Derudover har de også en sansehave med frugter, urtehave mm.

Diagnoser:
I møllehuset er der plads til 14 børn og heriblandt er der en broget blanding af børn med mange forskellige diagnoser, og for mange af dem, er flere af disse diagnoser en kamp i hverdagen, eksempelvis:
- hjerneskade
- autisme
- down syndrom
- kromosomfejl (delision 1p)
- valproatsyndrom (opstår ved mødre, der tager epilepsimedicin under graviditeten)
- genetiske fejludviklinger
- dyskinesi - bevægelsesforstyrrelser
- føtalt alkoholsyndrom - når moderen har drukket tæt under graviditeten = hjerneskade
- Traumatisering (eks. pga. Oplevelser med at blive lukket inde, el anden)

Samarbejdspartnere:
for at stedet skal fungere optimalt er det vigtigt at de har mange samarbejdspartnere indenfor det pædagogiske og sundhedsfaglige område, heriblandt:
- psykolog/psykiater
- privatiserende og speciallæger
- center for specialdiagnoser
- hjemmeplejen
- fysio og ergoterapeuter
- talekonsulent
- VISO højtuddannede pædagoger til rådighed
- PPR Pædagogisk psykologisk rådgivning
- hjælpemiddel central
- diætist
- sagsbehandler
- specialskoler/børnehaver: kummelhøj og østerskole
- ungdomsuddannelser
- voksendagtilbud

Det pædagogiske arbejde i Møllehuset:
i Møllehuset arbejder man med en masse forskellige pædagogiske fokuspunkter for at kunne skabe de bedste vilkår for disse børn og unge. Heriblandt er det vigtigt for institutionen at alle ansatte har en bestemt indgangsvinkel til disse børn.

Børnesyn: Alt liv har værdi uanset hvem man er - hvert enkelte barn er unikt.
De arbejder for glade børn, med fokus på at give barnet nærhed og omsorg. Barnet skal leve så normalt som muligt og som en familie gør, tager de også på udflugter og holder rigtig dansk jul. Det er her også vigtigt at barnet bliver en del af nærområdet.

Målsætning: et rart og hyggeligt 'hjem' hvor man arbejder meget med stjernestunder, for at have fokus på hvad barnet formår.

Arbejdsmetoder og brug af pædagogik:
- Den værdsættende analyse og den positive tilgang/historiefortælling: positiv tilgang til historiefortælling-dvs. forældrenes fortælling om barnet når barnet indskrives på stedet. Herefter skrives en historie om barnet, gennem tiden i institutionen, så man kender barnet, og kan sende denne historie med ham/hende videre.

- Maslows behovspyramide: trekant, hvor i bunden/det basale skal være i orden: mad varme og sanitet. først derefter kan man begynde at arbejde med børnene både psykologisk og fysisk med pædagogiske principper. og øverst i trekanten vil så være målet: eks at kunne holde en gaffel.

- Relationspædagogik

- KRAP: kognitiv resourcefokuseret og anerkendende pædagogik (bruges i dagligdagen) - her laves mestringsstrategi i forhold til stressprofil: isbjerget, toppen er stresspunktet, hvad er kaostegnet for det enkelte barn.

Konkrete arbejdsmetoder:
-grundig indsigt i diagnoser: ingen børn er ens.

- Kendskab til netværk, forældrerelationer og fortid samt vigtige livsbegivenheder eks. en stor operation.

- Ressourceblomsten: hvilke kompetencer og resourcer indeholder barnet?

- Grundtanker: arbejde med grundtankerne: hvilke tanker har barnet om sig selv. hvordan kan man arbejde med ham så han udvikler denne tanke mod det positive.

- Kuno-Beller-testen: har barnet rykket sig- fysisk, psykisk og mentalt?
Her arbejdes med 8 områder:
1. legemespleje og kropsbevidsthed
2. omverdens bevidsthed
3. social følelsesmæssig udvikling
4. leg
5. sproglig udvikling
6. tankemæssig udvikling
7. Grovmotorikken
8. finmotorikken
herudfra kan man vurdere barnets faktiske alder/ fysiske alder

alt i alt er der meget pædagogisk arbejd i møllehuset, og det er vigtigt at have de basale ting på plads vedr. den pædagogiske teori for at opnå den bedste udvikling for børnene i møllehuset.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar