onsdag den 7. november 2012

Dagens begreb: Dobbeltsocialisering

Dobbeltsocialiserings begrebet er opstået i forbindelse med en undersøgelse lavet i 1988: kaldet BASUN-undersøgelsen (lavet af den danske socialpsykolog Lars Dencik i de fem nordiske lande)
Her belyste man forholdet mellem de to arenaer - hjemmet og institutionen, samt ligheder og forskelle mellem praksis i disse. Dette resulterede i at man kunne lave en generel model der var til fælles for dobbeltsocialiseringen i disse lande.

Denne socialiseringsmodel blev udlagt da de hidtil brugte begrebspar (primær og sekundær socialisering) ikke længere passede til det på daværende tidspunkt nutidige dansk kulturelle sammenhænge. Derunder skabte man sommerfuglemodellen som visuelt illustrerer de to arenaer.

"Dobbeltsocialiseringsbegrebet er en nytænkning og en kritik af de hidtil anerkendte sociologisk begrebspar "Primær- og sekundærsocialisering" (Westerling 2007)


Denne model viser måden hvorpå man i dobbeltsocialiseringsbegrebet kigger på både hjemmet og dagpasninsinstitutionen som væsentlige påvirkningsfaktorer i barnets daglige opdragelse. Dette er dog ikke ensbetydende med at begge polariteter har lige stor påvirkning på barnet, mén dog at der er væsentlige påvirkninger fra disse to arenaer og som alt i alt udgør barnets samlede socialisationskonfiguration. 

"Ud fra et dobbeltsocialiseringsperspektiv, får man således skærpet opmærksomheden omkring to centrale betingelser for opdragelsen i den refleksive modernitet."

Eks. på dobbeltsocialisering:
Et eksempel herpå kunne være Emil på 10 år, som til hverdag går i skole, samt er aktiv i en klub og fodbold hver især en dag i ugen. På den ene arena har vi her forældrene, som i det daglige har indflydelse på Emils dannelse via deres Opdragelsesmetoder. På den anden arena har vi de institutioner samt de pædagoger, der her udgør UFO-siden af sommerfuglemodellen, som har nogle andre påvirkningsfaktorer på Emil,  afhængig af de traditioner samt metoder der her er. Er Emil i skole bliver han påvirket på én måde, er han i klub er det andre regler og når han er til fodbold, bliver han på en helt 3 måde ubevidst påvirket af traditioner, opfattelser mm.

Kildehenvisning
- Egne notater fra undervisningen
- Westerling, familien og opdragelsen, s.535-536.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar