torsdag den 11. oktober 2012

Dagens indsigt: forforståelse giver pludselig mening!

Med den senere tids arbejde med kulturmøder og forståelse, synes jeg idag at have fået indsigt i hvordan denne kulturforståelse kan få en væsentlig rolle i min hverdag, og mine kommende praktikker.

Når jeg, som pædagog, skal starte i div. Institutioner, er det væsentlig. at jeg som person sætter mig ind i netop den kultur og de opfattelser, som netop det sted har. Det er ikke nødvendigvis ens betydende med at jeg som pædagog skal have 100% den samme holdning og blot indgå i deres normalitet. Nej tvært imod er det vigtigt at man viser ens selvstændige arbejdsmetoder, og at man kan samarbejde med kollegerne. Her kommer forforståelsen så ind i billedet, for det som er væsentlig i en god kommuniakation er at man sætter sig ind i og forstår kulturen på institutionen, og sammen skaber et rum hvor alle kan udfolde sig og føle sig anerkendte.

Endelig gav det pludselig rigtig god mening, hvad alt den kulturforståelses og forforståelses snak skulle til for!! Og pludselig er det ikke kun i form af andre religioner, men faktisk enhver gruppe af sammenhold som man begiver sig ind i.

Dejlig lærerig dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar